In juni 2025 is er een recordaantal keren contact opgenomen met Veilig Thuis: ruim 28.000 keer werd er gebeld of gechat. Dat is een stijging van 31% ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Vooral het aantal adviesvragen laat een sterke stijging zien.
Drempels wegnemen
De stijging voelt dubbel. Het afgelopen jaar heeft Veilig Thuis meer ingezet op onze zichtbaarheid en toegankelijkheid. We zijn blij dat mensen beter hun weg naar hulp weten te vinden, maar er zijn nog altijd misverstanden en drempels. Dat maakt dat veel mensen het spannend vinden om contact op te nemen. Daarom benadrukt Veilig Thuis steeds opnieuw:
- Je kunt altijd anoniem contact opnemen. En anoniem = écht anoniem.
- In minder dan 1% van de situaties volgt er een melding bij de Raad voor de Kinderbescherming. Dat gebeurt alleen als kinderen ernstig in gevaar zijn.
Zorgen over wachtlijsten
De toename in adviesvragen bij Veilig Thuis maakt ook zichtbaar dat veel organisaties kampen met wachtlijsten. Er is te weinig passende hulp en veilige opvang beschikbaar. Veilig Thuis doet er alles aan om wachtlijsten terug te dringen, maar dit kunnen we niet alleen. Daarom roepen we de politiek op om de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling hoog op de agenda te zetten.
Digitale ondersteuning
Het nieuwe digitale platform van Veilig Thuis op www.veiligthuis.nl maakt het nog makkelijker om advies te vragen, signalen eerder te herkennen en geweld sneller te stoppen.
Maak je je zorgen over jezelf of iemand in je omgeving? Bel gratis en anoniem 0800-2000 of start een chat via www.veiligthuis.nl